استایرن بوتادین استایرن (SBS) چیست و چه کاربردی دارد

  • 19 اسفند 1399
  • 2525 بازدید
استایرن بوتادین استایرن (SBS) چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره SBS

استایرن بوتادین استایرن (SBS) نام محصولی شیمیایی و پلیمری است که با نام‌های دیگری از قبیل کوپلیمر سه تایی استایرن بوتادین استایرن نیز شناخته می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت SBS نوعی ماده ویژه به نام ترموپلاستیک الاستومر است. لازم به ذکر است که SBS و سایر انواع ترموپلاستیک الاستومرها بدون اینکه شبکه‌ای شوند دارای یک حالت لاستیکی هستند. این عامل نیز موجب شده است تا بتوان این محصولات را به شکل‌های مختلفی درآورد. برای نمونه می‌توان از پلی استایرن بوتادین استایرن نام برد. از این ماده که نوعی لاستیک بسیار سخت است برای ساخت لوازمی از قبیل تخت کفش‌ها، ناحیه عاج تایرها و... استفاده می‌شود.

مشخصات فنی استایرن بوتادین استایرن (SBS)

همان‌طور که گفته شد استایرن بوتادین استایرن نوعی پلاستیک سخت است که از توالی‌های طولانی بوتادین و استایرن تشکیل می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت وجود استایرن در این ترکیب باعث می‌شود تا دوام و استحکام این ماده نیز بیشتر گردد. لازم به ذکر است که این محصول، خواص مکانیکی قابل توجهی دارد.

 از طرف دیگر رزین‌های SBS دارای قیمت‌های پایینی نیز هستند. به طور کلی می‌توان گفت ترموپلاستیک الاستومری که به آن‌ها الاستومرهای گرمانرم نیز گفته می‌شود بر پایه استایرن بوتادین استایرن هستند. ظاهر این محصولات، گرانولی است. در حقیقت، این مواد، ظاهری با گرانول‌های پفکی سفید رنگ دارند.  ترموپلاستیک الاستومرها و از جمله استایرن بوتادین استایرن، از جمله موادی هستند که در دمای معمولی یک اتاق مانند لاستیک‌های الاستومری، رفتار می‌کنند.

 اما همین مواد چنانچه در معرض حرارت و گرما، قرار داده شوند می‌توانند مانند پلاستیک‌ها تحت فرایند قرار بگیرند. این عامل در این محصولات به دلیل وجود بوتادین در ترکیب مواد، روی می‌دهد. این در حالی است که بیشتر لاستیک‌ها را به دلیل اتصالات عرضی، به سختی می‌توان تحت فرایند قرار داد.

این محصول، دمای عملکرد بالاتر از 120 درجه سانتیگراد دارد. به طور کلی می‌توان گفت SBS محصولی جامد و گرانولی شفاف است. در حقیقت زنجیر اصلی این محصول، از سه قطعه تشکیل شده است. قطعه اول آن، زنجیری بلند از پلی استایرن است و قطعه میانی تشکیل دهنده این محصول نیز، زنجیری بلند از پلی بوتادین است. قطعه پایانی و سوم تشکیل دهنده این ماده نیز، بخش بلند دیگری از پلی استایرن است.

بنابر این عامل می‌توان گفت مورفولوژی و یا شکل و ساختار اساسی این محصول به صورت دو فاز است که عبارتند از: بلوک‌های سخت پلی استایرن و بلوک‌های نرم و انعطاف پذیر پلی بوتادین. بنابر این عامل SBS به دلیل وجود بلوک‌های ناسازگار و سخت به کار رفته در تولید آن، شبیه به پلی بوتادین پخت شده، عمل می‌کند.

ساختار شیمیایی و ویژه SBS

لازم است ذکر شود که SBS ها ساختار شیمیایی ویژه‌ای دارند و به دلیل همین ساختار شیمیایی خاص، دارای خواص ترموپلاستیک نیز هستند. این محصولات دارای ترکیبات چند فازی هستند که در این فازها از طریق هم بسپارش دسته‌ای، که به آن کوپلیمریزاسیون Block نیز گفته می‌شود، به طور شیمیایی، با یکدیگر پیوند برقرار می‌کنند.

لازم است ذکر شود که در انجام این فرایند، حداقل یکی از فازها، پلیمری استایرنی است که در دمای معمولی اتاق، سخت است ولی وقتی حرارت داده شود به یک سیال، تبدیل می‌گردد. این در حالی است که فاز دیگر این فرایند، ماده نرم‌تری است. این فاز، در دمای اتاق، شبیه به یک لاستیک رفتار می‌کند و مانند سایر انواع لاستیک‌ها است.

لازم به ذکر است که اغلب پلیمرها به لحاظ خواص ترمودینامیکی، با سایر انواع پلیمرها ناسازگار هستند. این عامل نیز سبب شده است تا این گونه مخلوط‌ها در عمل به دو فاز غیر قابل امتزاج تبدیل شوند. این ویژگی‌ها حتی در شرایطی که ماتریس پلیمری، بخشی از همان مولکول واحد باشد نیز وجود دارد. این ویژگی در مورد کوپلیمرهای دسته‌ای SBS نیز به چشم می‌خورد.

بیشتر مولکول‌های پلیمری SBS در نواحی و یا قلمروهای مختلف، بخش‌های انتهایی خود را دارند. بنابراین در دمای اتاق، سخت هستند و به عنوان اتصالات عرضی نیز عمل می‌کنند. در این شرایط، زنجیره‌های الاستومری را به یکدیگر متصل می‌کنند و یک شبکه سه بعدی را ایجاد می‌نمایند. ولی در الاستومرهای ترموپلاستیک، وقتی ماده، حرارت داده می‌شود و یا در حلال‌ها حل می‌گردد این قلمروها، استحکام خود را از دست می‌دهند و موجب جریان یافتن پلیمر مورد نظر، می‌شوند.

کاربردهای استایرن بوتادین استایرن

به طور کلی می‌توان گفت کوپلیمرهای دسته‌ای استایرینیک، چند منظوره هستند و کاربردهای عمومی بسیاری دارند. از طرف دیگر این محصولات دارای فرایند پذیری آسانی هستند و زمان سیکل فرآورش آن‌ها نیز کوتاه است. این محصولات پایداری حرارتی دارند چراکه از موادی سخت و سفت به وجود آمده‌اند. هم‌چنین این دسته از محصولات، به هنگام آمیزه سازی شدن، پایداری بهبود یافته‌ای نیز پیدا می‌کنند.

 این مواد در عمل محلول هستند و برای پوشش‌های سیم و کابل و کاربردهای پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کامپاندهای سخت این مواد نیز برای استفاده در قالب گیری تزریقی و اکستروژن تهیه می‌شوند. لازم است بدانید مانند بیشتر لاستیک‌های ولکانیزه شده و برخلاف بسیاری از بسپارهای گرمانرم، الاستومرهای ترموپلاستیک استایرنی، وقتی که این محصول فقط به صورت پلیمر خالص تهیه شود، هیچ گونه کاربرد تجاری ندارد.

بنا بر این عامل و بسته به شرایط ویژه برای هر کاربرد نهایی این محصول، لازم است حتما پلیمر خالص با دیگر انواع پلیمرها، روغن‌ها، فیلرها و افزودنی‌های متناسب با کاربرد نهایی، آمیزه سازی شود. لازم به ذکر است که در این مواد، مقدار کوپلیمر دسته‌ای، در محصولات به دست آمده، کم‌تر از 50 درصد است. به طور کلی از استایرن بوتادین استایرن در صنایع دارویی و پزشکی، چسب، رنگ و رزین و پوشش دهنده، اسانس و افزودنی‌های طبیعی، زیره کفش، قیر و ایزوگام، جایگزینی برای لاستیک ولکانیزه شده، درزگیر و آب بند و... استفاده می‌شود.

تولید کفش، عایق بندی سیم، چسب، مخلوط کردن پلیمرها

سرعت تولید بالا و قیمت پایین رزین SBS موجب شده تا رشد بازار الاستومر ترموپلاستیک با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد و توسعه قابل توجهی پیدا کند. اما از طرف دیگر، این ماده، به شکل نهایی، برگشت پذیر است که این عامل نیز می‌تواند به افت خروجی آن منجر گردد. بنابراین می‌توان گفت بعضی از خواص استایرن بوتادین استایرن در هنگام کاربرد نهایی این محصول، به طور معمول به خوبی لاستیک‌های گرما سخت نیست. از جمله این خواص می‌توان به ماندگاری فشاری آن اشاره کرد.

از طرف دیگر در چنین شرایطی، مقاومت SBS در برابر حلال نیز دچار تغییراتی می‌شود و بیشترین دمای مجاز در حین کار در این محصول به اندازه لاستیک‌های گرما سخت نیست. بنابر این عوامل به طور معمول از SBS در جاهایی استفاده می‌شود که خواص فیزیکی و مکانیکی در حین مصرف و یا به هنگام کاربرد نهایی، از اهمیت بسیار کم‌تری برخوردار است. از جمله این موارد می‌توان به کاربرد این محصول در زمینه تولید کفش، عایق بندی سیم، تولید انواع چسب‌ها، مخلوط کردن پلیمرها و... اشاره کرد.

کاربرد استایرن بوتادین استایرن

قالب گیری تزریقی پلاستیک‌ها

به طور کلی لازم به ذکر است که الاستومرهای ترموپلاستیک استایرنی، بسیاری از خواص لاستیک‌های ولکانیزه را در نحوه عملکرد خود، دارند و می‌توانند این خواص را در حین کار به نمایش بگذارند. از جمله این خواص و ویژگی‌ها می‌توان نرمی و انعطاف پذیری این محصولات و هم‌چنین جهندگی آن‌ها را نام برد. این محصولات هم‌چنین مانند بسیاری از بسپارهای گرمانرم، فرایند شده‌اند.

از طرف دیگر هم‌چنین، این الاستومرهای ترموپلاستیک استایرنی را می‌توان با تجهیزات فرایندی متداول، فرایند نمود. از جمله این تجهیزات فرایندی می‌توان قالب گیری تزریقی پلاستیک‌ها را نام برد. پس از انجام اینگونه امور نیز می‌توان مواد به جای مانده از فرایند و دور ریز را دوباره بازگشت نمود. از جمله مواد به جای مانده از این فرایند می‌توان به پلیسه‌ها و قطعات نیم ساخته اشاره کرد که به طور معمول قابل بازیافت شدن هستند.

صنایع غذایی، صنعت مبلمان و پرده

به طور معمول این محصولات را می‌توان جایگزین لاستیک‌های ولکانیزه شده، کرد. لازم است ذکر شود که قطعات SBS که به روش قالب گیری تزریقی، شکل داده شده‌‌اند، به دمای متوسطی نیاز دارند. این محصولات را می‌توان برای صنایع کفش مورد استفاده قرار داد و یا از آن‌ها در بسته بندی مواد غذایی، استفاده کرد. این محصولات هم‌چنین در صنایع مبلمان و پرده نیز دارای کاربرد هستند.

 در آمیزه کاری، از این نوع از محصولات، به عنوان اصلاح کننده ضربه استفاده می‌کنند. از طرف دیگر استایرن بوتادین استایرن، می‌تواند به عنوان افزایش دهنده شاخص ویسکوزیته برای روغن‌های روان کننده، مورد استفاده قرار بگیرد. لازم به ذکر است که برای ایجاد آمیزه‌ها و یا مخلوط‌های پلیمری نیز می‌توان از این محصول استفاده کرد. این ماده هم‌چنین در نقش اصلاح کننده برای مواد گرماسخت نیز مورد استفاده وسیع قرار می‌گیرد.

شرکت الساپا بزرگترین فروشنده مواد پلیمری در ایران می باشد. شما میتوانید برای خرید SBS به کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

نحوه تولید استایرن بوتادین استایرن (SBS)

لازم به ذکر است که استایرن بوتادین استایرن با یک شیمی پیشرفته به نام پلیمریزاسیون آنیونی زنده، به وجود می‌آید. به طور کلی لازم است بدانید نانو ذرات استایرن بوتادین استایرن و کربنات کلسیم با استفاده از دی اکسید کربن فوق بحرانی، برای پلی فایر اکستروژن و پلی استایرن، ذوب می‌شوند در این شرایط و به طور همزمان، فوم‌های پلی استایرن را سفت و محکم می‌کنند .کربنات نانو کلسیم در این زمینه، علاوه بر اینکه به عنوان ماده هسته‌ای عمل می‌کند هم‌چنین تاثیر مثبتی بر کیفیت محصول تولید شده نیز دارد. بنابراین افزودنی سفت کننده در این فرایند، به عنوان ماده هسته‌ای عمل می‌کند.

کاربرد SBS

خطرات و شرایط نگهداری استایرن بوتادین استایرن

به طور کلی، لازم به ذکر است که انبار کردن مواد شیمیایی به اندازه تولید و یا مصرف آن‌ها دارای اهمیت اساسی است چراکه این امکان وجود دارد که حادثه‌هایی به صورت غیر عمد اتفاق بیفتد و عواقبی جبران ناپذیر داشته باشد. بنابراین توجه به نکات ایمنی در بحث انبار داری مواد شیمیایی، ضرورت دارد. بنابراین این محصول لازم است حتما از منبع آتش و گرما دور نگه داشته شود. بنابراین محل انبار آن باید حتما دارای تهویه مناسب و دارای سیستم هواکش و مجهز به فیلتر، باشد. این ماده باید در محیط خشک و خنک انبار و نگهداری شود.

بسته بندی SBS

لازم است بدانید شرکت‌های مختلف تامین کننده محصولات شیمیایی و پلیمری برای عرضه این محصول، بسته‌بندی‌های مختلفی را در نظر گرفته‌اند. اما به طور کلی می‌توان این محصول را در بسته بندی‌های کیلوگرمی و هم‌چنین کیسه‌ای، در گریدهای مختلف صنعتی، خریداری نمود.

قیمت استایرن بوتادین استایرن (SBS)

لازم است بدانید که این ماده، در گریدهای مختلف صنعتی تولید می‌شود که هر یک دارای کاربردهای مختلفی هستند. بنابراین لازم است حتما قبل از خرید این ماده به نوع کاربرد و استفاده‌ای که از آن دارید فکر کنید و سپس گرید مرتبط با کاربرد خود را خریداری کنید. از طرف دیگر لازم است بدانید که این محصول دارای برندهای مختلف است و کشورهایی مانند کره جنوبی وارد کننده آن به کشور ایران هستند. بنابراین با توجه به این عوامل، قیمت استایرن بوتادین استایرن (SBS) تغییر می‌کند. این قیمت به ازای هر کیلوگرم، مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

خرید استایرن بوتادین استایرن

برای خرید این محصول لازم است حتما به شرکت‌ها و مراکز خرید و فروش محصولات شیمیایی و پلیمری مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که این مراکز، دارای اعتبار لازم باشند. هم‌چنین میت‌وانید این ماده را به صورت‌های حضوری و اینترنتی و آنلاین نیز خریداری نمایید.

خرید SBS

فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی و پلیمری و تصفیه آب الساپا فروشنده استایرن بوتادین استایرن با بهترین قیمت و کیفیت بالا می باشد.

جهت خرید میتوانید با کارشناسان فروش SBS شرکت الساپا در ارتباط باشید.

تلفن تماس : 02186017283

هم اکنون تماس بگیرید

فرمالین چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره فرمالین
پست قبلی
فرمالین چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره فرمالین
ویژگی فیزیکی استایرن مونومر | احتمال سرطان زا بودن استایرن
پست بعدی
ویژگی فیزیکی استایرن مونومر | احتمال سرطان زا بودن استایرن
فنول کریستال چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره فنول کریستال
پست قبلی
فنول کریستال چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره فنول کریستال
اسید بوریک چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره اسید بوریک
پست بعدی
اسید بوریک چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره اسید بوریک
تولوئن (Toluene) چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره  تولوئن
پست قبلی
تولوئن (Toluene) چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره تولوئن
کریستال ملامین چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره کریستال ملامین
پست بعدی
کریستال ملامین چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره کریستال ملامین
ویژگی های حلال های مهم
پست قبلی
ویژگی های حلال های مهم
پارافین چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره پارافین
پست بعدی
پارافین چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره پارافین

نظر (0)

    ارسال نظر

    درباره استایرن بوتادین استایرن (SBS) چیست و چه کاربردی دارد

    استایرن بوتادین استایرن (SBS) نام محصولی شیمیایی و پلیمری است که با نام‌های دیگری از قبیل کوپلیمر سه تایی استایرن بوتادین استایرن نیز شناخته می‌شود.⚡ به طور کلی می‌توان گفت SBS نوعی ماده ویژه به نام ترموپلاستیک الاستومر است.

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه می توانید از تمام تخفیف ها و جوایز ویژه بهره مند شوید