پلی الکترولیت چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 20 آذر 1399
  • 1180 بازدید
پلی الکترولیت چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره پلی الکترولیت

پلی الکترولیت چیست؟ و دارای چه ویژگی های است

آیا شما میدانید که پلی الکترولیت چه نوع ماده ای می باشد؟ آیا از نحوه ی تولید این ماده چیزی میدانید؟ مزایا، مضرات، نحوه بسته بندی، نگهداری و ... این ماده چگونه است؟ برای پاسخ به این سوالات ما را تا پایان این مطلب همراهی نمایید. در دهه های اخیر به دلیل وجود بحران آب و زیاد شدن تولیدات کارخانه ها همچنین افزایش روز به روز جمعیت مردم موضوع تصفیه نمودن آب و فاضلاب تبدیل به امری پر اهمیت در تمام جهان گردیده است. همه ی این عوامل سبب توجه هر چه بیشتر تمام صنایع و دولت نسبت به استفاده از روشهای پیشرفته برای امر تصفیه ی پساب ها شده است.

فیلمی کوتاه درباره پلی الکترولیت و کاربرد های آن
و فروش پلی الکترولیت توسط الساپا

ماده شیمیایی پلی الکترولیت (فلوکولانت) چیست

در چند دهه اخیر با توجه به بحران آب و افزایش تولیدات کارخانجات نسبت به افزایش جمعیت مردم مسئله تصفیه آب و فاضلاب به امر مهمی در جهان تبدیل شده است و باعث شده استفاده از روش های پیشرفته تصفیه پساب ها روزبه‌روز مورد توجه تمامی صنایع و دولت‌ها قرار گیرد .

حال که اهمیت موضوع آب و برگشت دوباره آن در کارخانجات صنعتی مشخص شده به بررسی روشهای تصفیه مدرن با استفاده از مواد شیمیایی می پردازیم که یکی از این مواد پر کاربرد در صنعت تصفیه پساب ها ماده شیمیایی پلی الکترولیت یا فلوکولانت ها می باشد که در واقع زنجیره های پلیمری طبیعی از اتم های کربن و گروه‌های فعال هستند و کارکرد اصلی این زنجیره های طبیعی به گونه ای است که هنگام واکنش با ذرات معلق آب تعداد زیادی از این ذرات محلول در آب یا پساب ها را در کنار هم مانند آهنربا نگه می‌دارند و باعث جذب آنها می شوند .

حال این ذرات که به دور هم به صورت زنجیره وار وصل شده‌اند وزن بیشتری نسبت به ذرات دیگر دارند و به دلیل وزن بالا به سرعت ته نشین می شوند . مواد ته نشین شده و رسوب ها در کف ظرف و ته مخزن جمع می‌شود و آب تصفیه شده و قابل مصرف را می‌توان از این رسوبات جدا کرد .

پلی الکترولیت

مشخصات فنی پلی الکترولیت

پلی الکترولیت در واقع یک ماده ی شیمیایی بسیار کاربردی در صنعت تصفیه ی پساب ها است. امروزه روش های تصفیه ی مدرن پساب ها با کمک مواد شیمیایی جهت برگشت دوباره آب در کارخانجات و صنعت های زیادی مورد استقبال قرار گرفته است که پلی الکترولیت ها از جمله این مواد است.

پلی الکترولیت یا فلوکولانت ها شامل زنجیره های پلیمری طبیعی از مجموعه اتم های کربن و گروه های فعال می باشند که کار کرد اصلی آنها به گونه ای می باشد که در زمان واکنش دادن با ذرات معلق آب تعداد بسیار زیادی از ذراتی که در آب و پساب ها محلول می باشند را در کنار هم مانند یک آهنربا نگه خواهند داشت و سبب جذب آنها می شوند.

اکنون ذراتی که به دور همدیگر به شکل زنجیره وار وصل گردیده اند وزن بیشتری در مقایسه با ذرات دیگر دارند در نتیجه به دلیل سنگین بودن وزن آنها سریع ته نشین خواهند شد. این مواد ته نشین شده و رسوبات در کف ظرف در مخزن ها جمع خواهند شد. به این صورت آبی که تصفیه شده و قابل استفاده می باشد را خواهید توانست از رسوبات جدا کرد.

    تفاوت پلی الکترولیت آنیونی و کاتیونی

    تفاوت عمده ی این دو نوع فولوکولانت ها در باری است که حمل می کنند فولوکولانت های آنیونی بار منفی را حمل می کنند و فولوکولانت های کاتیونی حامل بار مثبت می باشند. این تفاوت بار سبب به وجود آمدن خواص متفاوت در آنها می شود همچنین نتیجه ی کارکرد این دو ماده با همدیگر متفاوت است.

    بررسی گریدهای فلوکولانت ها

    خاصیت فلوکولانت های وارداتی ها که در قسمت قبلی به آن پرداختیم در واقع خاصیت کلوئیدی است و طی فرایند تصفیه پساب ، ذرات جامدی که به هم چسبیده شده اند یک نیروی کششی و انسجام خاصی بین آنها به وجود می‌آید که به صورت یک توده در قسمتی از مایع تشکیل می‌شود و سپس ته نشین می گردد .

    اگر ذرات کلوئیدی پلی الکترولیت ها به جذب بار منفی تمایل داشته باشند نوع کاتیونی یا بار مثبت هستند چرا که همانطور که می دانیم هر بار مثبتی به جذب بار منفی و هر بار منفی به جذب بار مثبت تمایل دارد .

    اگر پلی الکترولیت ها به جذب بار مثبت تمایل نشان دهند از نوع پلی الکترولیت آنیونی یا منفی هستند . نوع دیگری هم از پلی الکترولیت ها هستند که بار خنثی دارند و کاربرد آنها بسیار محدود و کم می باشد که در واقع خاصیت خاصی نسبت به مثبت و منفی بودن بار ذرات ندارند . فلوکولانت های با بار مثبت به نوع کاتیونیک ، بار منفی به نام آنیونیک و نوع خنثی آن به نام نانیونیک معروف هستند .

    کاربرد پلی الکترولیت

    نحوه تولید پلی الکترولیت ها

    شایان ذکر است بدانید که برای تولید پلی الکترولیت های آنیونی، کاتیونی و خنثی سه روش وجود دارد که آنها را در دو حالت مایع و پودری تولید می کنند. جهت تولید الکترولیت های آنیونی معمولاً سه نوع ماده ی اولیه به نام های آکریل آمید، آکریلیک اسید و هیدروکسید سدیم را به کار می برند. پلی الکترونیک های کاتیونی از مخلوط آکریل آمید و مونومر کلر متیل آکریلیک به دست می آیند.

    پلی الکترولیت خنثی با پلیمریزاسیون آکریل آمید پلی آکریل آمید ساخته می شود. این ترکیبات در دو نوع مصنوعی و طبیعی با مقادیر بالا تهیه می ‌شوند. جالب است بدانید که معمولی ترین پلی الکترولیت های طبیعی شامل پکتین، آلژینات، کربوکسی متیل سلولز و پلی پپتید ها می باشد. نوع مصنوعی آنها شامل موادی مانند پلی اکریلیک اسید، پلی استایرن سولفونات، پلی آلیل آمین، کربوکسی متیل سلولز و نمک های آنها می باشد.

    برای تشخیص این موضوع که کدام نوع از پلی الکترولیت ها می تواند بر روی ماده ی پساب آبی نتیجه بهتری داشته باشد ضروری است بدانیم بار الکتریکی کلویید هایی که در داخل آب معلق است چه باری می باشد آیا مثبت منفی یا خنثی است.

     در صورتی که این ذرات معلق دارای بار منفی باشند باید از پلی الکترولیت کاتیونی که دارای بار مثبت هستند استفاده شود و اگر بار این ذرات معلق مثبت باشند باید از پلی الکترولیت آنیونی که دارای بار منفی هستند، استفاده کرد. در صورت خنثی بودن بار ذرات باید از پلی الکترولیت های خنثی استفاده کرد.

    کاربرد پلی الکترولیت ها

    • بزرگترین کاربرد این ماده ی شیمیایی به خصوص نوع آنیونی، برگرداندن آبی است که توسط کارخانجات استفاده شده است. آبی که قبلاً تمیز و سالم بوده اما در روند تولید محصولات کارخانه تبدیل به پساب شده است. به دلیل کاهش روز به روز منابع آب شیرین در طبیعت همچنین افزایش چشمگیر جمعیت بحران آب و توجه نمودن به تصفیه آب و پساب های شرکت ها، قطعا در آینده به مهمترین موضوع جهان تبدیل خواهد شد.
    • کاهش هزینه های مصرفی جهت تصفیه آب از دیگر کاربردهای استفاده از پلی الکترولیت ها می باشد. زیرا استفاده از این مواد سبب می ‌شود تا انرژی کمتری صرف تصفیه ی آب کنیم.
    • به کار بردن پلی الکترولیت آنیونی سبب می‌ شود که حجم لجن تشکیل شده در داخل مخزن تصفیه خانه ها کم شود همچنین باعث از بین رفتن میکروارگانیسم های مضر داخل آب می شود.
    • میزان حجم استفاده از این ماده در مقایسه با دیگر مواد منعقد کننده همانند پلی آلومینیوم کلراید و... بسیار کمتر است پس میتوان نتیجه گرفت که از لحاظ اقتصادی خرید پلی الکترولیت ها به منظور استفاده از آن برای تصفیه ی آب بسیار مقرون به صرفه تر است.
    • استفاده از این ماده ی کاربردی سبب از بین بردن رنگ، طعم و بوی نامطبوع آب خواهد شد و آن را شفاف تر می کند. استفاده از این ماده ی کاربردی در مقایسه با مواد شیمیایی مانند سولفات آلومینیوم که سبب رسوب و کدر شدن آب می شود بهتر و نتیجه بخش تر است زیرا هیچ رسوبی در داخل آب باقی نخواهد گذاشت پس می توان گفت که هیچگونه خطری برای سلامتی ندارد و این در صورتی است که اگر موادی مانند کلر و سولفات آلومینیوم را بیشتر از میزان مجاز و بدون اندازه گیری صحیح استفاده شود سبب آسیب به سلامتی انسان و آسیب به محیط زیست می ‌گردد.


    پلی الکترولیت

    برخی دیگر از کاربردهای این ماده ی شیمیایی عبارتند از:

    • یکی دیگر از کاربردهای این ماده استفاده در صنعت کشاورزی جهت دفع آفات و سموم می باشد همچنین برای جلوگیری از فرسایش خاک نیز به کار برده می شود. این ترکیبات سبب جذب بیشتر آب توسط گیاهان جهت ایجاد گیاهانی بزرگتر و قویتر با ریشه‌ های گسترده تری می شوند و سبب جوانه زدن سریع تر و بیشتر گیاهان و جذب بهتر کودها توسط آنها می شوند.
    • یکی دیگر از کاربردهای گسترده ی فولوکولانت ها به دلیل آب دوست بودن آنها و توانایی حل شدن در آب در صنعت پزشکی می باشد. پلیمرها خواص متفاوتی پیدا خواهند کرد زمانی که در برابر تغییرات مغناطیسی، دمایی و PH از خود واکنش نشان می دهند. این پلیمرها ترکیبات مضری که در بدن وجود دارد را می ‌توانند خنثی کنند. بر در دسترس بودن مکمل ها و توزیع مناسب آنها تاثیر چشمگیری دارند و به این خاطر می‌ باشد که در سنتز تعداد زیادی از داروها به کار برده می شوند.
    • این مواد را جهت استفاده در الکتروفورز، تولید قند، تولید مواد آرایشی، استفاده در صنعت چاپ صفحه، استفاده در صنایع کاغذ سازی برای لخته سازی و ساخت پلیمر نیز به کار می برند.

    انواع پلی الکترولیت

    فلوکولانت ها یا همان پلی الکترولیت ها را بر مبنای نوع باری که حمل می کنند در سه گروه ( که در متن زیر به آن اشاره کرده ایم) تقسیم بندی کرده اند.

    • آنیونی: در پاسخ به این سوال که پلی الکترولیت آنیونی چیست گ می توان گفت به فلوکولانت هایی که قابلیت یونیزاسیون با بار منفی دارند و به شکل پلیمرهای خطی هستند و همچنین در آب نیز محلول می باشد ناگفته نماند که این مواد به صورت پودر سفید رنگی موجود می باشند. این نوع فلوکولانت ها در حلال هایی مانند بنزین و استون حل نمی ‌شوند
    • کاتیونی: همچنین برای پاسخ به این سوال که پلی الکترولیت کاتیونی چیست می توان گفت که این فلوکولانت ها قابلیت یونیزاسیون با بار مثبت را دارند و برآیند کل بار این نوع فولوکولانت ها مثبت است. بهتر است بدانید که ذرات کاتیونی، کوپلیمرها با بار مثبت و پلیمرها در این دسته قرار دارند.
    • غیر یونی یا خنثی: به پلیمرهای بدون بار یا خنثی پلی الکترولیت غیر یونی گفته می شود.

     پلی الکترولیت با قیمت های مناسب را از شرکت معتبر الساپا تجربه نمایید. این ماده ی کاربردی در برندهای گوناگونی به فروش خواهد رسید. جهت کسب اطلاعات در رابطه با نحوه ی خرید و فروش پلی الکترولیت به آسانی می توانید با کارشناسان حرفه ای ما در واحد فروش و پشتیبانی شرکت الساپا تماس حاصل نمایید.

    خرید و فروش پلی الکترولیت

    فروشگاه آنلاین مواد پلیمری و شیمیایی الساپا با سابقه ی بسیار درخشان در زمینه ی واردات، صادرات و تامین و فروش این ماده فعالیت می کند. این شرکت معتبر توانسته است تا بدون واسطه این ماده ی شیمیایی را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت به فروش برساند و موفقیت های فراوانی در این زمینه کسب کند.

    تمامی مواد شیمیایی وارداتی در این شرکت با سیستم کنترل کیفیت بررسی می شوند و پس از تایید کیفیت به مشتریان عرضه می شوند.

    نکات ایمنی و شرایط نگهداری پلی الکترولیت ها

    ترکیبات شیمیایی علاوه بر خواص و کاربردهایی که دارند می ‌توانند خطرات و مضراتی هم داشته باشند.MSDS برگ ایمنی مواد شیمیایی است که نکات ایمنی، خطرات، نحوه ی استفاده و نگهداری از پلی الکترولیت را نشان می دهد. دقت کنید که این مواد اگر با پوست و چشم شما در تماس باشد باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری خواهد شد اما استفاده از دستکش و عینک مخصوص زمان کار با این ماده ی شیمیایی برای جلوگیری از سوزش چشم و پوست ضروری است.

    زمانی که این ماده ی کاربردی در معرض رطوبت قرار می گیرد سبب کاهش عملکرد آن می شود. بهتر است که این مواد را در مکانی خشک نگهداری و انبار کنید. از بلعیدن و خوردن این مواد پرهیز نمایید. در صورت خوردن این ماده سریعاً به پزشک مراجعه کنید که اقدامات لازم پزشکی را سریع انجام دهند. شما قبل از خرید این ماده باید شرایط مساعد برای نگهداری آنها را فراهم نمایید.

    قیمت و بسته بندی پلی الکترولیت ها

    این ماده ی شیمیایی را معمولاً داخل کیسه هایی که دارای دو لایه می باشند بسته بندی می ‌کنند و نزدیک به 2 تا ۳ سال تاریخ انقضاء دارند. اگر بسته بندی آنها را باز کنید شما نهایتا تا ۲۰ روز زمان دارید که پلی الکترولیت ها را استفاده نمایید. دولایه پلاستیکی و کاغذی که در بسته بندی های آنها استفاده می شود برای شرایط شرجی تعدادی از مناطق بسیار مناسب است جهت جلوگیری از به وجود آمدن رطوبت در مواد، توصیه می کنیم این بسته ها را در مکانی خشک و خنک نگهداری نمایید.

    قیمت پلی الکترولیت ها معمولاً متناسب با نرخ روز تعویض می شود اما جهت تهیه ی این مواد با قیمت مناسب می توانید از محصولات شرکت الساپا استفاده کنید زیرا این شرکت محصولات خود را با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به بازار عرضه می نماید به همین دلیل خرید از این شرکت مقرون به صرفه می باشد.


    پلی الکترولیت

    سخن پایانی

    پلی الکترولیت یک ماده ی شیمیایی کاربردی در صنعت تصفیه ی پساب ها می باشد. برای تولید این ماده ی شیمیایی 3 روش گوناگون وجود دارد. برای خرید این ماده ی شیمیایی خاص می توانید به صورت آنلاین آن را از شرکت الساپا تهیه نمایید.

    خرید پلی الکترولیت

    فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی و پلیمری و تصفیه آب الساپا فروشنده پلی الکترولیت با بهترین قیمت و کیفیت بالا می باشد.

    جهت خرید میتوانید با بهنام اسد الهی کارشناس فروش پلی الکترولیت شرکت الساپا در ارتباط باشید.

    تلفن تماس : 02186017285  داخلی 306

    هم اکنون تماس بگیرید

    پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی (PAC) چست ؟
    پست قبلی
    پلی آلومینیوم کلراید آشامیدنی (PAC) چست ؟
    ایزو فتالیک اسید (IPA) چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره IPA
    پست بعدی
    ایزو فتالیک اسید (IPA) چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره IPA
    آنتی اسکالانت اویستا چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره آنتی اسکالانت وارداتی اویستا
    پست قبلی
    آنتی اسکالانت اویستا چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره آنتی اسکالانت وارداتی اویستا
    مس سولفات چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره مس سولفات
    پست بعدی
    مس سولفات چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره مس سولفات
    پلی آلومینیوم کلراید خوراکی(PAC) چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره پلی آلومینیوم کلراید خوراکی
    پست قبلی
    پلی آلومینیوم کلراید خوراکی(PAC) چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره پلی آلومینیوم کلراید خوراکی
    آنتی اسکالانت فلوکون 260 چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره آنتی اسکالانت فلوکون 260
    پست بعدی
    آنتی اسکالانت فلوکون 260 چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره آنتی اسکالانت فلوکون 260
    ضد یخ اتومبیل چیست و چگونه کار میکند؟
    پست قبلی
    ضد یخ اتومبیل چیست و چگونه کار میکند؟
    اکریلیک اسید چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره اکریلیک اسید
    پست بعدی
    اکریلیک اسید چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره اکریلیک اسید

    نظر (0)

      ارسال نظر

      درباره پلی الکترولیت چیست و چه کاربردی دارد؟

      پلی الکترولیت ها مواد شیمیایی هستند که امروزه در صنعت تصفیه ی پساب ها بالاترین میزان کارایی را دارند.⚡به دلیل اینکه امروزه دنیا به شکل چشمگیری در حال افزایش جمعیت است و بحران آب جز پر اهمیت ترین مسئله ی دنیا می باشد. پلی الکترولیت ها قابلیت برگرداندن پساب های کارخانجات و صنایع مختلف را دارند.

      خبرنامه

      با عضویت در خبرنامه می توانید از تمام تخفیف ها و جوایز ویژه بهره مند شوید