مونومر استایرن (Styrene Monomer) چیست و چه کاربردی دارد؟

  • 15 دی 1399
  • 1599 بازدید
مونومر استایرن (Styrene Monomer) چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره مونومر استایرن

استایرن مونومر چست؟

استایرن مونومر مایعی روغنی و بی رنگ است ،همانند دیگر مواد آروماتیک و از ویسکوزیته‌ی بالایی برخوردار است.این ترکیب آلی دارای فرمول شیمیاییC8H8  است و با نام‌های ، وینیل بنزن ، اتیلن بنزن ، فنیل اتن ، استایرونل، استایرول و diarex HF نیز شناخته می‌شود.

این ماده غلیظ مشتق شده از بنزن به راحتی تبخیر می‌شود ،  دارای بوی شیرین است که در غلظت بالا ، از لذتبخشی این بو کاسته می‌شود.استایرن به طور طبیعی در برخی گیاهان مانند دارچین ، دانه قهوه و بادام زمینی در مقادیر بسیار کم ، یافت می شود. درصدی از استایرن نیز در قطران زغال سنگ وجود دارد.

فیلمی کوتاه درباره استایرن مونومر و کاربرد های آن
و فروش استایرن مونومر توسط الساپا

ویژگی های فیزیکی استایرن مونومر

شکل ظاهریمایع روغنی با بوی شیرین آروماتیک
ساختار مولکولیدارای 8 کربن و 8 هیدروژن
جرم مولکولی104.15 گرم بر مول
خواص پلیمریسخت شکننده، شفاف، عبور نور تا 90%
خواص الکتریکیعایق الکتریسیته
مقاومت شیمیاییمقاوم در برابر آب، اسیدها و بازهای معمولی
حلالیتحل می‌شود در هیدروکربن‌های آروماتیک (بنزن، تولوئن)، هیدروکربن‌های کلره (تتراکلروکربن، کلروفوم، تری کلرواتیل، دی کلرو بنزن)، متیل اتیل کتون، استات اتیل، استات آمین
نقطه انجماد30- درجه سانتی گراد
نقطه جوش145 درجه سانتی گراد
دمای نگهداری توصیه شده2-8 درجه سانتی گراد

آخرین قیمت جهانی مونومر استایرن (2024.03.22)

کاربردهای استایرن مونومر

استایرن مونومر عنوان یک ماده حیاتی در تولیدات پلیمری و صنایع پتروشیمی شناخته شده است.این محصول در تهیه و تولید پلیمرهای راهبردی و کلیدی مثل پلی استر ، آاکریلو نیتریل بوتادین استایرن(ABS)، استایرن آکریلونیتریل(SAN) ، لاستیک مصنوعی استایرن بوتادین (SBR) ، رزین های تبادل یونی و در رنگ سازی و پوشش کاربردی مهم دارد. پلیمر این محصول ، پلی استایرن ، از کاربرد ویژه ای در بین پلیمرها ، برخوردار است و با استفاده از روش‌های قالب‌گیری ، جایگاه ویژه در صنایع پیدا کرده است.

بیش از ۹۰ درصد آن ، برای تولید پلی استایرن استفاده می‌شود و مابقی برای تولید لاستیک و پلاستیک ، وسایل بسته بندی و وسایل منزل ، اسباب بازی سازی و تولید یونولیت های ساختمانی یا همان فوم های ساختمانی و . . .  استفاده می شود.

تاریخچه ای بر استایرن مونومر

تولید استایرن از طریق هیدروژن زدایی از سال ۱۹۳۰ آغاز شد و اولین بار در سال ۱۹۳۴ در مقیاس صنعتی به صورت تجاری توسط کمپانی داو(DOVE) تولید گشت.این اقدام به عنوان یکی از مهمترین فرآیندهای صنعتی جهان برای تهیه لاستیک سنتزی توسط تولید کنندگان مواد پلیمری جلب توجه کرد.

نام این ماده پلیمری ، استایرن مونومر از درختی به نام استیراکس گرفته شده است ، که شیره و صمغ فراوانی دارد.استایرن در زمان جنگ جهانی دوم ، در دورانی که اوج پیشرفت علم و تکنولوژی در جهان و استفاده از مواد شیمیایی قابل تهیه شدن از نفت ، استفاده های فراوان و پر اهمیتی داشت و توانست جای خود را در میان صنایع باز کند.

واحد تولید مونومراستایرین در ایران در سال ۱۳۸۸ در پتروشیمی پارس با دانش فنی شرکت  Polimeri  Europa و توسط شرکت‌های snampro getti و شریک تجاری آن (مهندسان مشاور سازه) طراحی شده است.بنا به گزارش تفسیری مدیریت پتروشیمی در سال ۱۳۹۶ ظرفیت اسمی تولید سالانه به ۶۰۰ هزار تن می‌رسد.قابل ذکر است که در سال ۱۳۹۸ این میزان به افزایش حدود ۳۱ درصدی رسید و پتروشیمی پارس رکورد تولید استایرن مونومر را شکست.

شرکت تولیدی بازرگانی الساپا ، با عرضه استایرن مونومر تولید داخل به صورت فله و بشکه شده به بازار ، جانی تازه به صنایع نوپا و تولیدی های کوچک داده است.

کاربردهای استایرن مونومر

تولید استایرن مونومر

تولید کننده های مواد پلیمری عمدتاً به وسیله‌ای دهیدروژناسیون اتیل بنزن و طی روند کراکینگ ، استایرن مونومر را تولید کرده و به دست شرکت های بازرگانی ، مصرف کنندگان و صادر کنندگان مواد پلیمری می رسانند .

در این شیوه تولید در ابتدا بنزن را آلکیل‌دار می‌کنند و در گام بعدی  اتیلن بنزن را به وسیله گرما تبخیر می کند. برای پایین آوردن نگهداری جوش استایرن مونومر ، آن را با بخار آب مخلوط کرده و مخلوط را به رآکتور منتقل می‌کند.سپس با استفاده از کاتالیزور کلراید آلومینیوم ، اسید فسفریک جامد یا سیلیس_آلومین واکنش اصلی در راکتور انجام میشود. این ماده پلیمری تمایل زیادی به پلیمریزه دارد و این به علت وجود گروه ونیل است و این تمایل به پلیمریزاسیون آن بسیار در صنعت قابل توجه است.

موارد احتیاط و انبارش استایرن مونومر

در صورت تماس استایرن مونومر از راه  پوست و سطوح مخاطی و نیز  تنفس بخار آن  چشم‌ها ، بینی و گلو تحریک  می‌شود. اگر غلظت این ماده به صورت بخار در هوای تنفسی زیاد باشد موجب سیاهی رفتن چشم ها سرگیجه و سبکی سر  می‌گردد. اگر این میزان بسیار بالا برود و از مرز هشدار بگذرد باعث ایجاد اثرات مخرب جبران‌ناپذیر در بافت های کبدی و مغزی و حتی در نهایت مرگ میشود.

از دسته مواد موتاژن می‌باشد و برای جلو گیری از خطرات استایرن مونومر بهتر است در هنگام کار با آن  از دستکش و لباس مخصوص استفاده شود ، زیرا این مواد سرطان زا بوده و با تاثیر بر ساختار ژنتیکی سلول های بدن ، افزایش ریسک ابتلاء به سرطان را در پی خواهند داشت.

برای نگهداری و انبارش مونومر استایرن بهتر است ، به اینکه بخار این ماده بسیار قابل اشتعال و در حجم بالا قابل انفجار است ، توجه شود. رعایت این نکته امری ضروری است و انباری که استایرن مونومر در آن ذخیره می شود ، باید دارای خصوصیات نگهداری انبار مایعات قابل اشتعال باشد.

این قابلیت را دارد که در مخازن بشکه های فلزی و پلاستیکی و گالن های چند لیتری نگهداری شود ، ولی باید به این نکته توجه کرد که ، درب مخازن باید کاملاً بسته شود و در مکان خشک و خنک دارای تهویه مناسب نگهداری شود.

خرید مونومر استایرن (Styrene Monomer)

فروشگاه آنلاین مواد شیمیایی و پلیمری و تصفیه آب الساپا فروشنده استایرن منومر با بهترین قیمت و کیفیت بالا می باشد.

جهت خرید میتوانید با مژگان کارگر یا سمیرا شبانی کارشناسان فروش استایرن منومر شرکت الساپا د ارتباط باشید.

تلفن تماس : 02186017285  داخلی 310 و 303

       هم اکنون تماس بگیرید

 
اسید فسفریک چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره اسید فسفریک
پست قبلی
اسید فسفریک چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره اسید فسفریک
مستربچ چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره مستربچ
پست بعدی
مستربچ چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره مستربچ
سولفات آلومینیوم چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره سولفات آلومینیوم 17 درصد
پست قبلی
سولفات آلومینیوم چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره سولفات آلومینیوم 17 درصد
زایلین مخلوط چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره زایلین
پست بعدی
زایلین مخلوط چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره زایلین
اکسید کروم چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره اکسید کروم
پست قبلی
اکسید کروم چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره اکسید کروم
کالیفون چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره کالیفون
پست بعدی
کالیفون چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره کالیفون
اکریلیک اسید چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره اکریلیک اسید
پست قبلی
اکریلیک اسید چیست و چه کاربردی دارد ؟ همه چیز درباره اکریلیک اسید
جوش شیرین چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره جوش شیرین
پست بعدی
جوش شیرین چیست و چه کاربردی دارد؟ همه چیز درباره جوش شیرین

نظر (0)

    ارسال نظر

    درباره مونومر استایرن (Styrene Monomer) چیست و چه کاربردی دارد؟

    استایرن مونومر، مایع بی‌رنگ با بوی شیرین، از خانواده مواد آروماتیک با فرمول شیمیایی C8H8 است،✨ که در صنایع مختلف از جمله پتروشیمی و تولید پلیمرهای کلیدی مانند پلی استایرن کاربرد دارد. این ماده از اهمیت بالایی در تهیه لاستیک سنتزی و محصولات پلیمری برخوردار است .

    خبرنامه

    با عضویت در خبرنامه می توانید از تمام تخفیف ها و جوایز ویژه بهره مند شوید